Sucre - Santa Cruz - Corumbà - Reisverslag uit Corumbá, Brazilië van Carla Grift - WaarBenJij.nu Sucre - Santa Cruz - Corumbà - Reisverslag uit Corumbá, Brazilië van Carla Grift - WaarBenJij.nu

Sucre - Santa Cruz - Corumbà

Blijf op de hoogte en volg Carla

23 September 2015 | Brazilië, Corumbá

De afgelopen dagen, eigenlijk al sinds die maagkrampen in Arequipa (Peru), heb ik me niet echt top gevoeld: verkouden, dicht hoofd, koortslip en ook m'n maag nog steeds niet de oude. Vandaar dat ik het even rustig aan gedaan heb in Sucre, geen straf in zo'n lekker hostel als 7Patas (7 eenden). Wat gezonder eten, dus zelf voor ontbijt gezorgd en ook zelf gekookt. Donderdag lekker op de binnenplaats in de zon gezeten, beetje gedut, eventjes naar de markt, op een bankje in een park, dat werk. En voor vrijdag had ik hetzelfde plan, maar dat moest bijgesteld worden vanwege het weer: in de middag giga onweer en veel regen. Misschien was het onweer de storende factor tijdens het facetimen met Jochem, we liepen de hele tijd vast. Vrijdagavond dacht ik dat een biertje wel weer kon. Nou, dat kon niet, want heel Bolivia is drooggelegd voor 48 uur, omdat er zondag verkiezingen zijn. En dan ligt zo'n beetje het hele land plat: openbaar vervoer, winkels, kantoren, alles blijft dicht. Iedereen moet stemmen en er staat een flinke boete op ontduiking. Het gaat landelijk om het parlement en in sommige regio's ook om meer zelfstandigheid.
Zaterdag weer eens vroeg op, mijn vlucht gaat om 08.30 uur, dat betekent om 7 uur vertrekken. Maar ook rond 10.00 uur aankomen in hostel Loro Loco in Santa Cruz. Even wennen aan de temperatuur, het is tropisch warm. Gelukkig airco op de dorm en een heerlijke binnentuin, met klein zwembadje, hangmatten en lekkere plekjes om te chillen in de schaduw. En daar heb ik iets te lang gebruik van gemaakt, want toen ik naar het bus/treinstation gelopen was bleek het loket net gesloten. Zondag nieuwe kans, de laatste!
De zaterdag was verder heel relaxed. Van het station een taxi naar het centrum genomen. Daar heerlijk geluncht en lekker op het plein gezeten. Toen wandelend terug naar het hostel, met onderweg inkopen voor het avondeten op de markt en in de super. Lekker pasta met veel groenten gemaakt en in de avond met een biertje (hier geldt de drooglegging blijkbaar niet) en wat reisgenoten doorgebracht. Ook de zondag is in dit relaxschema verlopen, met als enige prestatie het kopen van een treinticket voor maandag. Reisschema: vertrek 13.20 uur, aankomst in Quijarra, aan de grens met Brazilië, rond 6 uur de volgende ochtend.
De ochtend voor vertrek is al even relaxed als de voorgaande dagen. Er blijkt nog een man ook met de trein te gaan dus we delen een taxi. Ondanks dat het een hele zit was, viel de reis erg mee. Er is behoorlijk meer stoelruimte en bewegingsvrijheid in de trein dan in een bus. Ik heb ook aardig kunnen slapen en er was zelfs mogelijkheid om de telefoon op te laden. Enig minpuntje: het eten was niet best.
Precies op tijd aangekomen in Quijarra. Daar weer een taxi met de Amerikaanse reisgenoot gedeeld om naar de grensovergang te gaan. Er zou iets beter afgestemd kunnen worden tussen trein en douane, want bij aankomst aan de grens blijkt het Boliviaanse kantoor pas om 08.00 uur open te gaan. En alle buitenlanders moeten een exitstempel halen, ander kom je Brazilie niet in. Er stond om 06.30 al een behoorlijke rij, tegen 08.00 uur was het echt erg. Uiteindelijk daar klaar rond half 9, toen weer in de rij voor het Braziliaanse kantoor. Het eerste uur weinig beweging in de rij, daarna ging het sneller en ik had m'n stempel rond half 11. Vanaf daar een bus gepakt naar het centrum van Corumbá. Inmiddels had ik best trek, want niet ontbeten, en ik crashte in het eerste beste restaurant. Bleek ik ineens aan een buffet te zitten. Ook goed. En met stroom én wifi. Dat kwam goed uit want ik had nog geen onderdak voor de nacht. Ik heb mezelf maar eens getrakteerd op een lekkere airco-kamer in een hotel. Wel prijzig, maar ach...
Na een klein dutje en een heerlijke douche even het stadje in, vooral op zoek naar een touroperator voor m'n Pantanaltrip. Helaas niet gevonden, dus bij terugkomst in het hotel via internet contact gezocht. Even afwachten nog.
Vandaag is de 100ste dag van mijn reis. Missie voltooid, gezien de naam van m'n blog. Maar, zoals als eerder gemeld, kom ik op 2 okt weer in Nederland aan, dus ik plak er nog een dag of 10 aan vast. Op dag 110 land ik op Schiphol.

  • 23 September 2015 - 19:59

    Rein & Ireen:

    Hi. Carla,

    Hoe gaat het met je maagklachten? Eindelijk luister je naar je lichaam. Ik ben blij dat je nu veel gaat relaxen. Het is heel wat dat lopen en dan nog vroeg op om precies op tijd te komen op plaats van bestemming.
    Wel lekker om je zelf te verwennen met een goede hostel met airco en een heerlijke douche. Super is dat.
    Misschien heb je die maagklachten opgelopen met het eten daar? Ach, je komt er wel overheen, omdat je nu je lichaam wat rust gunt. Nog een paar dagen en je ben weer thuis. Verlang je niet naar je eigen bed?
    Tegen die tijd zijn wij aan het pakken om naar Spanje te gaan. Wij blijven maar 2 weken. Geeft niets, liever iets dan niets, toch! Doe deze laatste dagen maar rustig aan. Wij hebben genoten van je verhalen en dat vonden we erg leuk. Tot de volgende reis?!!!!????

    Liefs Rein & Ireen

  • 23 September 2015 - 20:00

    Rein&Ireen:

    Even nog een reactie van je foto.......een prachtig stadhuis in Sucre. Erg historisch zekert!

  • 25 September 2015 - 07:10

    Stefanie:

    weer een mooi verhaal! hoop dat je goed aangesterkt bent want het kost ook veel energie allemaal.
    je weet jezelf gelukkig wel te verwennen met hangmatjes en zo haha Best een raar idee dat je al zo lang weg bent; de tijd is gevlogen. Hier is het al echt herfst geworden; vast een shock voor je. Geniet nog van de staart van de reis!
    liefs Stefanie

  • 07 Oktober 2015 - 12:08

    Cécile:

    Leuk om te lezen ook al ben je inmiddels alweer terug! (Het is wel wat lastig lezen zonder witregels ertussen...)
    Wat een gedoe hè, met die stempels. Ik heb bij de grens tussen Brazilië en Peru wel eens uren moeten wachten, op het kantoortje stonden de openingstijden en zou het mannetje er gewoon moeten zijn, maar iemand anders ging hem voor me zoeken in het dorp, hij zat gewoon ergens te pimpelen ofzo.
    Je staat (stond) wel vaak vroeg op zeg! Die relaxdagjes klonken wel hoognodig. Hopelijk zijn de lichamelijke klachten inmiddels voorbij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Corumbá

Carla

Ik hou van reizen!

Actief sinds 14 Juni 2015
Verslag gelezen: 810
Totaal aantal bezoekers 14265

Voorgaande reizen:

15 Juni 2015 - 08 Oktober 2015

100 dagen Zuid Amerika

Landen bezocht: